Fi(t)nessFolke

Efter några år som inbiten E-jolle seglare var det återigen dags att öppna ögonen efter något nytt. Nu suktades det efter kolfiber istället för glasfiber och resultatet blev en Moth. Här kan ni läsa lite diverse om både segling och prylar. :)

Mini-OS”, ”Regnveckan”, ”VM i långa utseglingar” – Kieler Woche, där allt kan hända #kärtbarnharmånganamn

Publicerad 2015-06-30 18:36:17 i Allmänt,

Som alltid när jag är ute och turistar utanför Sveriges gränser så händer alltid något. Och nej, färjan var bokad rätt.. Det var jag och tre andra klubbkompisar som skulle åka till den (ö)kända regattan Kieler Woche. Allt var frid och fröjd, förutom vädret som var ruggigt höstväder, tills vi lastade av båtarna. Håll i hatten men denna gång var det inte jag som blev drabbad, utan en kompis bom saknades. Troligtvis låg den övergiven på parkeringen i Kullaviks hamn. Stämningen blev då lika skön som vädret, men efter några snabba tryck i kontaktboken var ”bom-problemet” ett minne blott. Der Deutscher hat ein Bom! :)

Eftersom Audi var huvudsponsor för regattan fanns det möjlighet till att få hjälp vid sjösättning av sin rib. Hjälpen bestod då inte av fem rökande tyskar utan snarare av 60(!) sproilans nya Audi Q7, typ lika överdrivet som att köpa en HPX-jacka för att segla till Marstrand.. Men det var tyskt!

Vid registreringen fick vi dekaler, ála sehr gross, som skulle sättas på båten. Men med en nyvaxad båt som har en friktionskonstant lika låg som polerad is lossnade dekalerna efter första kryssen..

Då regattan är ett stort PR-event för Audi m.fl. samt seglings sporten fick vi, alltså e-jolle OK contender, vara absolut längst bort. Då dessa klasser inte pajar hela tiden är de inte heller några OS-klasser (skämt åsido), vi fick då ta det som fanns kvar. Detta betydde en ut-/insegling på dryga sju sjömil vilket är cirkus 13km, och med den fantastiskt starka vinden på typ 3 meter gick det ungefär lika snabbt som att gå till Stockholm. Man kunde dock ta en power-nap i båten vilket var trevligt;)

Första dagen sammanfattas bäst i den här meningen; ”är det sådana här förhållanden och sådant här väder varje dag kommer jag aldrig sätta min for här igen”. Vi fick två race i rättvisa, men trixiga förhållanden, där jag kom 40 och 21 av 65. Dagen därpå var likadan och där gjorde jag en ”klassiker” och båten satt som en smäck i läbåten..

Banområdet låg också mitt i vattnets Autobahn, kändes som att det var ”Pirates of the Carribean” då det var väldigt många gamla båtar förutom en raketsnabb trimaran från typ Dubai..

Det var inte förens dag tre som det kom lite ”gewind”, då visade jag framfötterna och rundade sjua men tappade till 13. Det är inte några gudar som är med och tävlar, utan det är snarare att det är fler bra seglare med, så att varje misstag resulterar i en placering istället för en meter.

Sista dagen användes tracker, så att man kan följa seglingarna live från tv-soffan. Som man brukar säga så skall man ju vara bäst när det gäller och det lyckades jag typ med. Jag startade bra i alla race, låg oftast top 5 efter start men tappade sedan. Det är i alla fall ball att se en själv ligga högst upp som nr 1 i någon minut när man kollar racen nu i efterhand :)

 

Summa summarum slutade jag 23a, vilket är ganska kasst men jag har lärt mig en del och fått ”värma upp” inför mästerskapen.

Kom hem från Kiel idag, skall till Barcelona och JEM i övermorgon – ”Det ska va' gôtt å leva
annars kan det kvitta” :))

Till slut sken solen och det blev sommar.
 
När regattan är i fullgång ser hamnplanen ut såhär..
 
..Och när den är slut ser det ut såhär - Lika öde som i Tjernobyl.
Finn ett fel.               (sankas mob)
Som seglare och "fitness" är det verkligen viktigt att tänka på dieten. #Sockerchock

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela