Elitserie i Västerås | 360-0-360 -Inget ställe bjuder på liknande "kvalitéer" #vridigavästerås
Men redan när vi körde på mot Stockholm kom jag på att det är E20 och inte E4 som vi kör på, jag skulle nog valt balen istället.. Förra gången vi körde på E20 gick det i 30 för Åke var ute med sin fina traktor och "cruisea". När man har tur är det dock tillåtet att köra i den nästan obegripliga hastigheten av 100 km/h!
Väl framme i ett något grå-dassigt Västerås strax efter middagstid, insåg jag eller ja - sanningen kom fram- att min levang inte var fixad. Det var två muttrar som satt löst och för att fixa det behövdes skotskenan tas bort. Jag vet hur man integrerar och beräknar differentialekvationer men att skruva skruv är betydligt svårare, man brukar säga att man har tummen mitt i handen, men jag har nog tio fingrar mitt i handen.. "Coach" blev besviken över mina obefintliga meckar-skills, och agerade bosse-båtdoktor. Till vår förvånad fungerade "verktygslådan", som vi fick från teknikens världs erbjudande: "Få 3nr och en praktisk meckarlåda för endast 99kr", väldigt bra och räddade helgen.
Alla vet att vattnet i Karibien är turkost, men här på Mälaren är det aningen fulare - Nämligen färgen snarlik med den från reningsverkets restprodukter.
Som tur lovades brall. Normalt brukar brall innebära feta vågor och en tendens till att bonka kant, men i Västerås kanske det bara skulle bli kaos.
Eftersom det också var rikskval för optimister och laser GP samtidigt, var det lite svårt att veta vilken segelbåt som var vårt startfartyg. Efter lite förvirringar och komplikationer låg banan på plats och första knallskottet avfyrades. Med en vind som vred mellan 270 och 295 grader kändes det inte optimalt att starta i lä, utan det blev mitten. Det gällde att ha koll på kompassen och tajma skiften, vilket jag lyckades bra med - eller ah, första kryssen i alla fall. Rundande femma men sedan genom att runda läbojen vid läns-gaten blev jag "låst" och tappade till ~14. Dessvärre var motorbåtsflottan något defekt, det fanns bara en bojbåt- alltså en, inte en per banområde. Det skulle således gå snabbare att hyra in Sarah Sjöström och be henne lägga ut banan simmandes.
Vinden minskade men skiften ökade till söndagen och genom att starta dagen med apa kändes segling långt borta. Skicklig som få välte jag ut min pastasallad, lunchen fick bestå av bars istället. Några timmar hade vinden inte ökat men vi skulle ut ändå. Första racet, eller snarare första kryssen tog drygt 15 minuter och du kunde ligga först och efter några sekunder sist. Till slut vred det sjukt mycket åt vänster, samtidigt som vinden nästan var obefintlig. Det var då som raggar-ralf gjorde entré, skämt åsido men han var "to cool" för att åka runt fältet och körde då rakt igenom, vilket gjorde de "glada" seglarna ännu "gladare".
Tillslut slutade jag 26a, vilket också gjorde att jag missade min VM-plats precis på håret. Nu ser vi dock fram mot JSM i Båstad, Kieler Woche ev. ett JEM, Open Week och slutligen VM. Tanken var att skippa OW, segla JEM istället, och bara köra VM då jag skulle kvala in via elitserien, men nu sket sig det så framtiden är inte skriven ännu.:)

Spelar ingen roll om du slår på lay, du kommer alltid hamna under eller över.


Man gör väldigt tjusiga miner när man seglar..

Tajt målgång. Det var en pytte-kryss i mål, "do or die".